Vattenproblem

Vi sköter drift och underhåll av ett stort ledningsnät med många anläggningar. Varje dag, dygnet runt, gör vi vårt yttersta för att säkerställa leverans av bra vattenkvalitet.

Man som dricker vatten i ett kök

Vad gör jag om vattnet smakar konstigt?

Om dricksvattnet luktar eller smakar konstigt ska du kontakta oss eller din kommuns miljö- och byggavdelning för att få reda på orsaken. Upptäcker vi fel som kan medföra hälsorisker meddelas du som kund omgående av oss samt via till exempel lokalradion.

Vad innebär otjänligt vatten?

Om det finns anledning att misstänka att dricksvattnet innehåller mikroorganismer som kan göra dig sjuk, kallas vattnet otjänligt. Då utfärdar vi en rekommendation om att koka dricksvattnet innan det används till mat och dryck. Kokningen dödar eventuella mikroorganismer och dricksvattnet ska koka upp i kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt. Dricksvattnet kan efter det förvaras i en väl rengjord behållare i rumstemperatur eller kallare. För att en kokningsrekommendation ska sluta gälla krävs två tjänliga prov efter varandra, det innebär alltid minst två dygn.

Länk till Livsmedelsverkets om att koka vatten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vad gör jag vid dåligt vattentryck i kranen?

Börja med att titta om någon kran står öppen, till exempel en utkastare på utsidan av fastigheten.

Testa sedan om det är lika dåligt tryck på alla kranar och tappställen i fastigheten. Om så är fallet, kontrollera så att inte silarna är igensatta.

Kontrollera sedan om ventilerna vid vattenmätaren är öppna.

Kvarstår felet kan du göra en felanmälan.

Vad gör jag efter driftstörning?

Efter en driftstörning som till exempel vid en åtgärdad vattenläcka kan vattnet vara grumligt eller missfärgat.

Spola då kallvatten på flera tappställen (till exempel kök, badrum och tvättstuga) i fastigheten, tiden du behöver spola kan variera från ett par minuter upp till en halvtimme.

Om vattnet fortfarande är missfärgat vatten ber vi dig kontakta kundservice.

Missfärgat vatten beror på järnutfällning som släpper vid hastigt ändrade flödesriktningar i ledningarna, som i sin tur kan bero på avstängningar eller driftstörningar i ledningsnätet, som exempelvis läckor.

Information vid driftstörning

Om vi har en driftstörning informerar vi om det på vår hemsida, samtidigt skickar vi skickar sms till de som prenumererar på vår sms-tjänst.

Läs mer om vår sms-tjänst och registrera dig här

Felanmälan

Om du behöver felanmäla vatten och avlopp kan du göra det under kontorstid, telefonnummer: 010-251 53 00.

Övriga tider, läs mer om vad som gäller för din kommun här.