Vi söker projektadministratör inom vatten och avlopp

Vill du vara med på vår resa i ett kommunalt bolag under utveckling och med stora projekt för framtiden? Brinner du för ordning och reda, är serviceinriktad och lösningsorienterad? Trivs du att arbeta både i team och självständigt, nära interna och externa kontakter, där vi tillsammans skapar förutsättningar för utvecklingen? Då är du projektadministratören vi söker. Välkommen med din ansökan!

Tre kollegor sitter i ett mötesrum och pratar. Stämningen är glad. I bakgrunden syns en flagga med texten vatten och miljöresurs.

Om tjänsten

Vatten och miljöresurs ansvarar för utbyggnaden av vatten- och avloppsförsörjningen i Härjedalens kommun och driver ett stort projekt kopplat till pågående bebyggelseutveckling. Ökade miljökrav från myndigheter i kombination med utvecklingen av fjällturism har lett fram till ett ökat kapacitetsbehov och ett samlat grepp för en hållbar vatten- och avloppsförsörjning. I projektet för utbyggnaden i Härjedalen, med en budget på drygt en miljard kronor och en tidplan till 2034, finns flera parallella delprojekt och processer på olika geografiska områden.

Som projektadministratör hos Vatten och miljöresurs kommer du att arbeta i projektet för utbyggnad av vatten och avlopp i Härjedalen (VA 2025). Du arbetar sida vid sida med projektledare, ingenjörer, utredare, arbetsledare, handläggare och konsulter. Du ingår i VA-avdelningens stabsfunktion med tekniska och driftkunniga kollegor för vatten och avlopp (VA).

I rollen som projektadministratör har du en central funktion att skapa och upprätthålla ordning och struktur som stöttar och underlättar för projektmedlemmarna att driva arbetet framåt. I rollen arbetar du med informations- och dokumenthantering, diarieföring, arkivering, sekretessbedömningar samt administrerar lagring och behörigheter för projektets och bolagets system. Tillsammans med projektets medlemmar tar du fram och utvecklar rutiner och arbetssätt för att leva upp till gällande lagar och föreskrifter för offentlig verksamhet.

I rollen hanterar du löpande administrativa arbetsuppgifter som att föra protokoll, mötesadministration, projektmejl, posthantering, hantering av avtal, hantera fakturor, resurs- och semesterlistor. Arbetsuppgifterna är varierande och förändras över tid i projektets faser och avdelningens behov.

Om dig

Vi ser att du har högskoleutbildning eller relevant eftergymnasial utbildning inom arkiv- och informationshantering. Du har praktisk erfarenhet av administration, dokumenthantering, diarieföring och arkivering, ta fram planer och säkerställa arbetsrutiner. Kunskaper inom juridik och sekretesshantering av känslig information enligt gällande lagar och föreskrifter, är meriterande.

För att trivas och lyckas i rollen ser vi att följande kvalifikationer krävs:

  • God förståelse för dokumenthanteringens principer, metoder, klassificering och lagring av dokument.
  • God vana att arbeta med, utveckla och implementera informations- och dokumenthanteringsplaner, med tillhörande rutiner för arkivering och bevarande av dokument.
  • Goda förståelse för sekretess och känslig information, samt erfarenhet att tillämpliga bedömningar enligt lagar och föreskrifter, såsom GDPR och andra dataskyddslagar.
  • God vana av att kommunicera på svenska samt mycket goda kunskaper i skrift då rollen innebär hantering av detaljerade kontraktsfrågor och en hel del administration.
  • God relevant systemvana, som att arbete med dokumenthanteringssystem.
  • Goda kunskaper i Office-paketet.
  • B-körkort är ett krav då vi arbetar inom ett stort geografiskt område.


Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande, servicemedveten och tycker om när ditt arbete ställer krav på struktur och noggrannhet. Du har god samarbetsförmåga samt intresse och vilja att hjälpa, råda och lära andra. Ditt arbete genomsyras av ett analytiskt och pragmatiskt arbetssätt, med god kommunikativa förmåga och lyhördhet. Du är flexibel, prestigelös och lösningsfokuserad. Viktigt för oss är att du har ett intresse att arbeta i samverkan och bidra till resultat för helheten.

Om Vatten och Miljöresurs

Vatten och Miljöresurs finns till för att framtida generationer ska kunna fortsätta njuta av fjäll, vattendrag, skog och mark inom vårt verksamhetsområde. För att du ska kunna få kristallklart och rent dricksvatten i din kran 24 timmar om dygnet. Men också för att naturens resurser och råvaror ska tas om hand och räcka länge. Vi finns för att värna om och göra din närmiljö renare och tryggare, både för dig som är tillfälligt på besök och för dig som är bofast.

Vatten och Miljöresurs är ett kommunalt bolag som ägs av Bergs Bräcke och Härjedalens kommuner. Vi ansvarar för våra ägarkommuners vatten- och avloppsanläggningar, att producera och distribuera dricksvatten samt ta hand om och rena avloppsvattnet. Vi samlar in och omhändertar allt hushållsavfall och slam från enskilda brunnar. Vatten och Miljöresurs omsätter ca 250 miljoner kronor och har ca 90 medarbetare. För närvarande drivs flera större projekt, med uppdrag att säkerställa en långsiktigt stabil drift för vatten- och avloppsförsörjningen i Härjedalens kommun, med ökade miljökrav och exploatering i turistområdena.

Vi arbetar över ett stort geografiskt område och har arbetsplatser i Sveg, Hede, Funäsdalen, Ytterhogdal, Svenstavik, Hackås och Bräcke vilket ger stora möjligheter att arbeta från olika orter.

Vi erbjuder

  • Stor flexibilitet när det gäller fysisk arbetsort och goda möjligheter till distansarbete.
  • En modern digital arbetsmiljö med många funktioner och all internkommunikation samlad i Microsoft 365.
  • Kompetensutveckling – för att vi ska kunna ligga i framkant är det absolut nödvändigt att våra medarbetare kontinuerligt får ny kunskap. Därför är vi lyhörda för önskemål om utbildningar och här finns stor möjlighet att få utvecklas.
  • Föräldravänlig arbetsplats – genom en flexibel inställning vill vi göra det lättare för dig att kombinera arbetet med att vara förälder.
  • Friskvårdstimme och friskvårdspeng.


Urval och kallelse till intervju kan komma att ske löpande under annonseringstiden. Tjänsten är heltid och innebär anställning tills vidare, med tillträde snarast. Provanställning kan komma att tillämpas. Lön och övriga anställningsvillkor överenskommes i samband med anställning.

Varmt välkommen med din ansökan till oss på Vatten och miljöresurs!

Skicka ansökan, personligt brev och CV via vår portal för jobbsökande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sista ansökningsdatum: 2024-06-02

Kontakta oss

Christian Ferm, VA chef och projektägare
christian.ferm@vattenmiljoresurs.se

Lena Tusås, projektutvecklare
lena.tusas@vattenmiljoresurs.se

Henrik Ingvarsson, fackligt ombud Vision
henrik.ingvarsson@vattenmiljoresurs.se